Magyar nyelv hete a Petőfi iskolában
Anyanyelvi neveléshez kapcsolódó iskolai témahét, projektmunka tervezése volt a feladat úgy, hogy érvényesüljön a diszciplináris tanítás, azaz minél több tantárgyat alkalmazzunk a tanítás során kooperatív-kreatív projekt módszerekkel. Mindezek során a magyar nyelv szépségeit, árnyaltságát és kifejezőképességét sokoldalúan felhasználtuk.
A megvalósítás fázisai:
- 1. A tervezett, órákba beépíthető tanítási modulokat valósítottuk meg. Ehhez óraterv, a munkához szükséges eszközök, animált diasorok, zenei és filmrészletek álltak rendelkezésünkre. Így szeptembertől november közepéig 13 osztály, 20 órán – irodalom, nyelvtan, történelem, földrajz, ének, dráma, angol, környezet, olvasás, rajz és vizuális nevelés - vett részt a projektekben. A digitális kompetencia nagy szerepet kapott az órák menetében, illetve házi és versenyfeladat gyanánt is. Mivel gyakorló iskola vagyunk, a tanítóképző hallgatóit is bevontuk a munkába.
Az idézetkereső versenyben mind a 21 osztály, a fogalmazásíró versenyben 12 osztály (34 fogalmazással) vett részt.
- 2. A Magyar Nyelv Napjával kapcsolatban kavicsfestő és arculattervező versenyt is hirdettünk.
- 3. 2018. november 13-án tanítás előtt indult a témahét az egész iskolának a nagyelőadóban motivációs, PPT-s bemutatóval, ahol idézetkereső versenyre szólítottuk az osztályokat. Híres emberek magyar nyelvről szóló idézeteit kellett megkeresni. Az eredményességet piros-fehér-zöld színű nyelvet ábrázoló kártyával jutalmaztuk, akik a legtöbbet gyűjtötték, jutalmat kaptak. A nyertesek diavetítéses bemutatóval prezentációt készítettek a nekik legjobban tetsző idézetről és szerzőjéről.
![]() |
![]() |
- 4. 2018. november 19-én, a témahét utolsó napján: Választott szavunk a SZÓ és KŐ, melyet alaposan körüljártunk az óramodulokban. A tanulók a nagyelőadó színpadán ízelítőt adtak a projektmunkáikból, pl.: rendhagyó Kőleves- meseelőadással, a Kodály által gyűjtött, feldolgozott ABCD-dallal. Majd európai „utazás” következett saját festésű országzászlók segítségével és meghallgathattuk a SZÓ-t különböző nyelveken. Szóképrejtvények megfejtésével, a kő szó metaforáinak kitalálásával, majd kőmosott farmerbemutatóval tanulva szórakozhattak diákjaink a hétzáró prezentáción. Közben kis kiállításon lehetett bepillantani a diákok előkészületeket is felölelő két és fél hónapi tevékenységébe.
A jutalmak átadásával lezárult a Magyar Nyelv Hete.
A Magyar Nyelv Hete tanórákba épített moduljainak ütemezése 2018.
Modul |
Óra |
Osztály |
Időpont |
Pedagógus |
A kőleves Projektmunka
|
Irodalom Irodalom Olvasás
|
5. A 5. B 2. B |
szept. 14. október 4. november 12. |
Horváth Júlia Gulyás Dávid Bartha Rita |
„Keresem a szót” Európa országai
Zászlófestés
|
Történelem Földrajz
Környezet |
8. A 7. B
4. A
1.B |
október 13. október 3.
november 10.
október 4. |
Horváth Júlia Gulyás Dávid
Kiss Judit és Földházi Renáta
Czinkóczi Anikó és Szabó Melinda |
Leaf: Ferdinánd, a bika (az angol nyelv beépítése egy mesefeldolgozásba)
Nyelvészvesztő keresgélő rokon értelmű szavak |
Irodalom
Nyelvtan
|
5. A
5. A |
október 19.
október 26. |
Horváth Júlia Kapás Ágnes (hg.)
Horváth Júlia |
Zenei nyelvészvesztő (ABCD- dal)
|
Ének-zene |
4. A 4. B
5.B (hg.) |
október 10. október 10.
október 12. |
Miklósné Cseh Adrienne |
Legördül a kő
|
Angol
Irodalom |
8. A
8. A |
október 26.
szeptember 24. |
Máté Rita
Horváth Júlia |
Van képünk hozzá! (képes nyelvtan) |
Nyelvtan Nyelvtan
Nyelvtan |
5. C 6.C 7. A 8. A |
október 18. október 18. október 26.
|
Félixné Oravecz Márta
Horváth Júlia |
„Ej, mi a kő?” (kavicsfestés)
„Nyelvében él a nemzet!” (logó és arculatterv)
|
Rajz és vizuális nevelés |
8. A
7. A és B |
szept. 28.
október 4. |
Koczkáné Sárközi Ilona |
A projekthetet megálmodta, megvalósította és lebonyolította:
Horváth Júlia
Magyar-történelem szakos szakvezető tanár
A kórustagok nagy izgalommal készültek arra, hogy az iskola tanulói előtt bemutassák az órán is feldolgozott Á B C… kezdetű népdalt. Hangolt csengőkkel is megtanulták a dallamot, így ezzel is színesítették az előadást. Nagy sikerük volt az új hangszereknek. A népdalt bábokkal is megjelenítették: a császári gyermekek síkbábok alakjában nyújtogatták a nyakukat, hogy jól hallják az ábécé hangjait. Ezek a bábok már korábban szerepeltek Kodály Háry című daljátéka alapján készült bábelőadásban is.
A nyolcadikosok farmer-divatbemutatója kapta a legnagyobb tapsot.
Az ötödikesek újragondolt Kőleves című mesejátéka pedig a legkisebbeket is elvarázsolta.
Iskolánk tanulócsoportjainak a felkészülése és előadása méltó zárása volt a Magyar Nyelv Hetének.
2018. november 27. Miklósné Cseh Adrienne
Tanító, ének szakvezető