NJE Petőfi Sándor Gyakorló Általános Iskola és Óvoda
Gyengénlátó Változat

Magyar nyelv hete a Petőfi iskolában

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

Anyanyelvi neveléshez kapcsolódó iskolai témahét, projektmunka tervezése volt a feladat úgy, hogy érvényesüljön a diszciplináris tanítás, azaz minél több tantárgyat alkalmazzunk a tanítás során kooperatív-kreatív projekt módszerekkel. Mindezek során a magyar nyelv szépségeit, árnyaltságát és kifejezőképességét sokoldalúan felhasználtuk.

A megvalósítás fázisai:

  1. 1.       A tervezett, órákba beépíthető tanítási modulokat valósítottuk meg. Ehhez óraterv, a munkához szükséges eszközök, animált diasorok, zenei és filmrészletek álltak rendelkezésünkre. Így szeptembertől november közepéig 13 osztály, 20 órán – irodalom, nyelvtan, történelem, földrajz, ének, dráma, angol, környezet, olvasás, rajz és vizuális nevelés - vett részt a projektekben. A digitális kompetencia nagy szerepet kapott az órák menetében, illetve házi és versenyfeladat gyanánt is.  Mivel gyakorló iskola vagyunk, a tanítóképző hallgatóit is bevontuk a munkába.

Az idézetkereső versenyben mind a 21 osztály, a fogalmazásíró versenyben 12 osztály (34 fogalmazással) vett részt.

  1. 2.      A Magyar Nyelv Napjával kapcsolatban kavicsfestő és arculattervező versenyt is hirdettünk.
  2. 3.      2018. november 13-án tanítás előtt indult a témahét az egész iskolának a nagyelőadóban motivációs, PPT-s bemutatóval, ahol idézetkereső versenyre szólítottuk az osztályokat. Híres emberek magyar nyelvről szóló idézeteit kellett megkeresni.  Az eredményességet piros-fehér-zöld színű nyelvet ábrázoló kártyával jutalmaztuk, akik a legtöbbet gyűjtötték, jutalmat kaptak. A nyertesek diavetítéses bemutatóval prezentációt készítettek a nekik legjobban tetsző idézetről és szerzőjéről.

 

 

 

  1. 4.      2018. november 19-én, a témahét utolsó napján: Választott szavunk a SZÓ és KŐ, melyet alaposan körüljártunk az óramodulokban. A tanulók a nagyelőadó színpadán ízelítőt adtak a projektmunkáikból, pl.: rendhagyó Kőleves- meseelőadással, a Kodály által gyűjtött, feldolgozott ABCD-dallal. Majd európai „utazás” következett saját festésű országzászlók segítségével és meghallgathattuk a SZÓ-t különböző nyelveken. Szóképrejtvények megfejtésével, a kő szó metaforáinak kitalálásával, majd kőmosott farmerbemutatóval tanulva szórakozhattak diákjaink a hétzáró prezentáción. Közben kis kiállításon lehetett bepillantani a diákok előkészületeket is felölelő két és fél hónapi tevékenységébe.

A jutalmak átadásával lezárult a Magyar Nyelv Hete.

 

A Magyar Nyelv Hete tanórákba épített moduljainak ütemezése 2018.

Modul

Óra

Osztály

Időpont

Pedagógus

A kőleves

Projektmunka

 

 

Irodalom

Irodalom

Olvasás

 

5. A

5. B

2. B

szept. 14.

október 4.

november 12.

Horváth Júlia

Gulyás Dávid

Bartha Rita

„Keresem a szót”

Európa országai

 

 

 

 

 

Zászlófestés

 

Történelem

Földrajz

 

Környezet

8. A

7. B

 

4. A

 

 

 

1.B

október 13.

október 3.

 

november 10.

 

 

 

október 4.

Horváth Júlia

Gulyás Dávid

 

Kiss Judit és Földházi Renáta

 

Czinkóczi Anikó és Szabó Melinda

Leaf: Ferdinánd, a bika (az angol nyelv beépítése egy mesefeldolgozásba)

 

Nyelvészvesztő keresgélő

rokon értelmű szavak

Irodalom

 

 

 

 

Nyelvtan

 

 

5. A

 

 

 

 

5. A

október 19.

 

 

 

 

október 26.

Horváth Júlia

Kapás Ágnes (hg.)

 

 

Horváth Júlia

Zenei nyelvészvesztő

(ABCD- dal)

 

Ének-zene

4. A 

4. B  

 

5.B (hg.)

október 10.

október 10.

 

október 12.

Miklósné Cseh Adrienne

Legördül a kő

 

 

Angol

 

Irodalom

8. A

 

8. A

október 26.

 

szeptember 24.

Máté Rita

 

Horváth Júlia

Van képünk hozzá!

(képes nyelvtan)

Nyelvtan

Nyelvtan

 

Nyelvtan

5. C

6.C

7. A

8. A

október 18.

október 18.

október 26.

 

Félixné Oravecz Márta

 

Horváth Júlia

„Ej, mi a kő?”

(kavicsfestés)

 

„Nyelvében él a nemzet!”

(logó és arculatterv)

 

Rajz és vizuális nevelés

8. A

 

 

7. A és B

szept. 28.

 

 

 

október 4.

Koczkáné Sárközi Ilona

 

A projekthetet megálmodta, megvalósította és lebonyolította:

Horváth Júlia
Magyar-történelem szakos szakvezető tanár

 

 

A kórustagok nagy izgalommal készültek arra, hogy az iskola tanulói előtt bemutassák az órán is feldolgozott Á B C… kezdetű népdalt. Hangolt csengőkkel is megtanulták a dallamot, így ezzel is színesítették az előadást. Nagy sikerük volt az új hangszereknek. A népdalt bábokkal is megjelenítették: a császári gyermekek síkbábok alakjában nyújtogatták a nyakukat, hogy jól hallják az ábécé hangjait. Ezek a bábok már korábban szerepeltek Kodály Háry című daljátéka alapján készült bábelőadásban is.

A nyolcadikosok farmer-divatbemutatója kapta a legnagyobb tapsot.

 Az ötödikesek újragondolt Kőleves című mesejátéka pedig a legkisebbeket is elvarázsolta.

Iskolánk tanulócsoportjainak a felkészülése és előadása méltó zárása volt a Magyar Nyelv Hetének.

2018. november 27.                                                                Miklósné Cseh Adrienne

                                               Tanító, ének szakvezető